موتور های جستجو چگونه کار می کنند؟

گوگل چگونه کار میکند؟نحوه کارکرد موتور های جستجو

در این مطلب به نحوه ی کارکرد موتور های جستجو و مهم ترین عوامل رتبه بندی سایت که باید روی آنها تمرکز کنید می پردازیم.
سوال اول اینکه موتور های جستجو چطور کار می کنند؟
موتور های جستجو شامل سه ماده اصلی است:
۱-خزنده
۲-نمایه سازی
۳-انتخاب نتایج
.
حالا اینا چی هستند؟! در ادامه به این سه ماده اصلی رتبه بندی سایت ها می پردازیم.

خزنده های زحمت کش گوگل

اصطلاح خزیدن یا عنکوب به معنی اسکن وب سایت ، محتوا ، کلمات کلیدی ، عناوین ، لینک های پیوندی ، تصاویر و … است. به طور کلی می توانیم بگویم خزنده اسکن اطلاعات کلی است که در وب سایت یافت می شود.
این خزنده ها یا بهتره بگم این ربات ها که جمعا هزاران ربات کوچک اند وب را زیر و رو کرده و چندین بار صفحات وب را تجزیه می کنند و پیوند ها را تشخیص می دهند.

خزنده های گوگل کل وب را زیر و رو کرده و دائماً در حال تجزیه صفحات وب هستند.

نمایه سازی

بعد از خزیدن نوبت به نمایه سازی یا همان ایندکس است. بگذارید تصوری از ایندکس داشته باشید.کتابخانه ای بزرگ را در نظر بگیرید که هزاران هزار کتاب در آن دسته بندی شده است، حال تصور کنید این کتاب ها وب سایت های سراسر جهان اند!

نمایه سازی ( ایندکس کردن ) وب سایت بین ۱ تا ۱۰ روز طول می کشد. هر بار این کتابخانه تغییر کند دوست خوبمان خزنده های سخت کوش دوباره آن را اسکن می کنند.

توجه داشته باشید تا زمانی که سایتتان در لیست بروز شده ها قرار نگیرد در موتور های جستجو نمایش داده نمی شود.

انتخاب نتایج

نتایج جستجو برای توسعه دهندگان و کاربران بسیار مهم است. هنگامی که کاربر چیزی را جستجو می کند گوگل وارد کتابخانه می شود و نتایج مطابق را بیرون می کشد. این بررسی بر اساس الگوریتم های مختلف در بین میلیارد ها وب سایت صورت می گیرد.

شرکت هایی که موتور های جستجو را اجرا می کنند ( Google ، Yahoo ، Microsoft ) محاسبات دقیق الگوریتم های خود را مخفی نگه می دارند. اما بسیاری از این الگوریتم ها شناخته شده هستند.

هر چه سایت شما در نتایج جستجو بالاتر از بقیه سایت ها باشد، در دید افراد بیشتری قرار می گیرد.

عوامل رتبه بندی وب سایت ها

رتبه بندی سایت ها
موتور های جستجو از چه عواملی برای رتبه بندی سایت ها استفاده می کنند؟

سایت ها را با چه عواملی رتبه بندی می کنند؟

بیشتر این عوامل شناخته شده هستند، اما بد نیست یه مروری هم از اونا کنیم.
یکی از مهم ترین عامل ها بک لینک ها هستند، هر چند بک لینک های قوی تری داشته باشید، قدرت سایت شما نیز افزایش می یابد.
عوامل مهم دیگر در رتبه بندی ( بدون ترتیب خاص ) :

استفاده از کلمات کلیدی و عبارات مرتبط
امن بودن سایت (Https)
ارتباط پیوند
دستور زبان و املا
طرح صفحه
سن دامنه

نحوه ی استفاده مردم از موتور های جستجو

نکته اصلی در سئو ایجاد رابطه ای دوستانه با مردم روی موتور های جستجو نیز تاثیر گذار است. مثلا در صورتی که مردم از سایت شما دیدن کنند و از محتوای سایت و کیفیت آن راضی باشند، سایتتان را در لیست سایت های مورد علاقه شان قرار می دهند. در این صورت رتبه ی سایتتان نیز بهبود می یابد. پس نظر کاربر بسیار مهم است.

اگر تمام پول و وقت خود را صرف تزیین سایت کنید، اما تعامل کاربر ضعیف باشد می توان گفت پولتان را هدر داده اید!

در زیر کار هایی که معمولا یک کاربر اینترنت در موتور های جستجو انجام می دهد را بیان می کند:

۱-نوشتن کلمه یا جمله مورد نظر در کادر جستجو
۲- انتخاب یکی از سایت
۳- اسکن سایت انتخاب شده
۴- دریافت مطلب مورد نظر
۵- ( در صورت پیدا نکردن مطلب،تغییر سایت انتخاب شده )

طبقه بندی جستجو ها

سه نوع جستجو وجود دارد:

۱- جستجوی ناوبری
۲- جستجوی اطلاعاتی
۳- جسجتوی تراکنش

جستجوی ناوبری

در این نوع جستجو مردم به دنبال یک نام تجاری یا وب سایت خاصی هستند.
مردم تمایل دارند به جای استفاده از تاریخچه یا نشانک ها، کلماتی مانند “youtube” و “google” را جستجو کنند.

بر اساس مطالعات انجام شده که در آن ۱٫۶ میلیارد کلمه کلیدی مورد تجزیه و تحلیل قرار داده شده، مارک هایی مانند Youtube ، Facebook و Google به همراه سایر سوالات مربوط به آنها بالاترین حجم جستجو را دارند.

جستجوی اطلاعاتی

جستجوی اطلاعاتی هنگامی انجام می شود که کاربر به دنبال یافتن پاسخ یا راهنمایی برای چگونگی انجام کاری باشند. مثلا نحوه پختن پیتزا یا جواب سوال ص۲۳ کتاب ریاضی.

جستجوی تراکنش

این نوع جستجو ها معمولا برای خرید چیزی انجام می شوند و در آنها از عباراتی مانند “کجا بخریم” ، “قیمت” و مشابه شان استفاده می شود.
در ضمن جستجوی اطلاعاتی نیز با تکنیک هایی نظیر تبلیغات می توانند به جستجوی تراکنش تبدیل شوند

به روز رسانی SERP

SERP چیست؟

در ابتدا باید بگم SERP مخفف Search Engine Result Page یا صفحه نتیجه موتور جستجو است.

قرار گرفتن در صفحه اول نتایج جستجو خوب است، یا رساندن خود به سه نفر اول! اما یکی از آنها انتخاب می شوند، اینطور نیست؟
وب سایت ها در سراسر جهان به طور روزانه، هفتگی و ماهانه به روز می شوند.
اما بعضی ها اینطوری نیستند! مسئله این است که اینترنت هر روز رشد می کند.

SERP چگونه به روز می شود؟

هنگامی که تغییرات جدید وب سایت ها توسط موتور های جستجو نمایه می شوند ، نتایج جستجو نیز ممکن است تغییر کند.

آنچه میخواهیم بگویم این است که موقعیت وب سایتتان در روز های دیگر متفاوت است، پس با این حال بهتر است وب سایت را در بازه زمانی دلخواه به روز کنید.

بهبود بخشیدن SERP

مثلا برای بهبود بخشیدن SERP میتوانید در وب سایت خود موضوعاتی نظیر تصاویر،فیلم ها،لینک های سایت استفاده کنید.
همچنین می توانید از SERP checker برای تحلیل SERP خود کافیه کلمه کلیدی را تایپ کنید و مکان و نوع دستگاه را انتخاب کنید تا در صورت وجود نتایج جستجو و ویژگی های SERP را به شما نشان دهد.

منبع: سایت mangools

تگها: ، ، ، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *