۳ بهینه سازی قدرتمند سئو On-Page برای بهبود محتوای شما

۳ بهینه سازی قدرتمند سئو On-Page برای بهبود محتوای شما

در این مطلب میخوایم به ۳ مورد از بهترین بهینه سازی های سئو داخلی (On-Page) برای تولید یک محتوای عالی و گوگل پسند بپردازیم! مسلما تولید محتوای با کیفیت از فاکتورهای هر وبمستر یا نویسنده ای است که قصد ارتقای وب سایت و رتبه بندی آن را دارد، پس اگه شما هم میخواید رتبه بهتری در گوگل داشته باشید، این مطلب و نکاتش رو حتما بخونید!

سئو داخلی (on-page) چیست؟

قبل از رفتن سر اصل مطلب، بیایید نگاهی به سئو داخلی یا on-page بپردازیم و مفهوم کلی اون رو بدونیم. به هر هنر نوشتن که با علم سئو ترکیب بشه و صفحات رو برای کلمات کلیدی خاص رتبه بندی کنه میگن سئو داخلی! سئو داخلی شامل متا، برچسب ها، قالب محتوا، بهینه سازی تصاویر و هر چیزی که مربوط به بهبود محتوا است میشه. بهینه سازی سئو on page کمک میکنه تا محتوای شما توسط موتورهای جستجو پیدا بشه و مخاطبان محتوای شما رو ببینند.

برای نوشتن محتوای عالی به نقشه نیاز دارید، درست مثل نقشه ای که قبل از رفتن به جنگل باید با خود همراه داشته باشید تا راهتون رو گم نکنید، دانستن اینکه چطور محتوا رو در سایت قرار بدید تا در رتبه بندی ظاهر بشه به یک نقشه نیاز داره، در اینجا سه تاکتیک بهینه سازی سئو داخلی رو بررسی میکنیم تا با استفاده از آنها محتوای عالی و مشتریان زیادی کسب کنیم 🙂

۱- قالب بندی محتوا برای خوانندگان و ربات ها

استراتژی سئو باید براساس نیاز مشتریان یا بازدیدکنندگان شما ایجاد بشه تا عوامل رتبه بندی را تحت تاثیر قرار بده و خوانندگان رو به تعامل با محتوای شما وا دارد. رسیدن به این دو هدف دشواره اما این دشواری با قالب بندی محتوا از بین میره! منتهی باید این قالب بندی خواندن محتوا برای خوانندگان و اسکن آن را برای روبات ها آسان کند.  بیایید بررسی کنیم که چطور تجزیه متن، کوتاه نگه داشتن پاراگراف ها و لیست کردن آنها به مطالب شما کمک میکنه تا راحت تر خوانده شود!

متن رو با تگ های H2 بهبود دهید

یکی از اولین کارهایی که میتونید برای بهبود سئو داخلی انجام بدید اینه که متن را با تگ H2 تجزیه کنید. این هدرها به شما امکان میدهند تا کلمات کلیدی را برای تقویت جنبه فنی سئو وارد کنید، همچنین خوانندگان شما هم راحت تر میتونند محتوای شما رو بررسی کنند.

متن رو با تگ های H2 بهبود دهید

در اینجا چند نکته سریع برای استفاده از بیشتر از این عناوین رو براتون آوردیم:

  • برای هر ۳۰۰ کلمه ترجیحا از هدر H2 استفاده کنید
  • هدرهای H3 را برای پاراگراف هایی با ۵۰ کلمه یا محتوای اضافی بزارید
  • درصورت امکان از کلمات کلیدی و سوالات در هدرها استفاده کنید

همچنین میتونید از کنسول جستجوی گوگل (GSC) برای پیدا کردن کلمات کلیدی و قرار دادن آنها در هدر استفاده کنید، برای اینکار کافیه صفحه ای رو در کنسول حستجو گوگل وارد کنید تا کلمات کلیدی که گوگل از آنها برای رتبه بندی محتوای شما استفاده میکنه رو پیدا کند سپس همان کلمات کلیدی رو در هدرهای H2 و H3 محتوای خود اضافه کنید تا پیشرفت خوبی در رتبه بندی داشته باشید ?.

پاراگراف ها رو کوتاه نگه دارید

اگه میخواید خوانندگان خود را بیشتر با محتوا درگیر کنید باید هر اینچ صفحه خود را براساس نیازهای مخاطبان بهینه کنید. خوندن متن های طولانی مخصوصا در موبایل و تبلت دشوار است. سعی کنید هر پاراگراف را طوری بنویسید که خوندن آن در موبایل و تبلت راحت باشه، رعایت این مورد به بهبود رتبه بندی و افزایش علاقه خوانندگان به خواندن محتوا خیلی کمک میکنه.

نکات کلیدی و مهم را برجسته کنید

انجام این مورد به شما کمک میکنه تا اطلاعات را به صورت مختصر خلاصه کرده و نکات مهم رو برجسته کنید. همچنین برجسته کردن نکات مهم برای تقویت سئو هم مهمه که دلایل این اهمیت را در زیر میتونید ببینید:

  • مطالب تجزیه شده و در موبایل و تبلت بلوک های متن به راحتی خوانده می شوند.
  • نکات مهم در مورد محتوای شما به صورت برجسته نشان داده می شود
  • با اضافه کردن لینک های داخلی به متن های برجسته شده خوانندگان را برای پیدا کردن آنچه میخواهند بهتر راهنمایی می کنید

سعی کنید محتوا یا متنی که برجسته میکنید نه خیلی کوتاه باشند نه خیلی طولانی!

۲- بهینه سازی "پاسخ ویژه" یا "Featured snippets"

گوگل دائما الگوریتم های خودش رو به روز میکنه تا اطلاعات مناسب رو در اسرع وقت در اختیار کاربرانش قرار بده، یکی از این موارد “پاسخ ویژه” یا “featured snippets” است که بخشی از محتوای وب سایتی رو برای جواب به سوال کاربر در ابتدای نتایج جستجو نشان میدهد، در نتایج فارسی چنین موردی رو پیدا نکردیم اما در کل باکس “پاسخ ویژه” یا “Featured snippets” به شکل زیر خواهد بود:

بهینه سازی "پاسخ ویژه" یا "Featured snippets"

چندین مزیت برای نوشتن “Featured snippets” وجود دارند که در زیر اونارو براتون لیست کردیم:

  • موقعیت شما در بالای تبلیغات پولی و سایر نتایج جستجو خواهد بود
  • اعتبار کلمه کلیدی و برند شما افزایش پیدا میکنه
  • ترافیک بیشتری دریافت می کنید
  • با کلیک بیشتر لینک های بیشتری رو میتونید ایجاد کنید
  • رقیب هاتون در نتایج جستجو پایین تر آورده میشن

روش خاصی برای قرار گرفتن در این جایگاه وجود نداره اما در اینجا چندین نوع “featured snippet” و مواردی که در قرار گرفتن محتوای شما به عنوان “پاسخ ویژه” کمک میکنه رو با هم بررسی میکنیم:

Featured snippet به صورت پاراگراف

اولین مورد از “پاسخ ویژه” نمایش پاراگرافی از محتواست که در بالا نشان داده شد. برای قرار گرفتن بخشی از محتوای شما در “featured snippets” سعی کنید در پاراگراف اول پست با ۴۰ تا ۵۰ کلمه جواب سوال رو خلاصه کنید و این مورد رو در بخش های مختلف محتوا هم رعایت کرده تا “پاسخ ویژه” بیشتری رو تولید کنید.

Featured snippet لیستی

اگه توجه کنید نتایج بیشتر جستجوهایی که با “چطور باید” یا “چگونه باید” شروع میشه همراه با لیستی از جواب ها و اطلاعات خواهد بود که این اطلاعات یا یک لیست شماره گذاری شده هستند یا لیست گلوله ای. قرار گرفتن لیستی در نتایج جستجو راهی قدرتمند برای افزایش ترافیک وب سایت میباشد که همانند بالا محتوا باید جواب سوال کاربر را به صورت کلیدی و دقیق بدهد.

Featured snippet لیستی

Featured snippet جدولی

معمولا در بالای برخی از جستجوها که در مورد قیمت گذاری، مقایسه ها و داده ها انجام می شوند جدولی دارای ۳-۴ ستون و ۶-۷ ردیف قرار دارد که به آن “پاسخ ویژه جدولی” گفته می شود. ارائه دادن خلاصه ای از انواع مختلف داده ها باعث افزایش شانس قرار گیری در Featured snippet جدولی خواهد شد.

Featured snippet جدولی

۳- اضافه کردن بخش یا طرح سوالات متداول (FAQ)

داده های ساختار یافته قطعاتی از کد هستند که میتونید به پست های وبلاگ و صفحات وب خود اضافه کنید تا به گوگل در درک محتوای شما کمک کند. وقتیکه یک بخش پرسش و پاسخ را به پایین محتوای خود اضافه میکنید به صورت زیر در نتایج جستجوی گوگل ظاهر می شوند:

اضافه کردن بخش یا طرح سوالات متداول (FAQ)

قرار گرفتن در نتایج جستجو به این شکل یک سری مزایا داره که در زیر میتونید اونارو ببینید:

  • افزایش CTR (نرخ کلیک): طرح پرسش و پاسخ به نمایش ارگانیک و CTR بیشتر کمک میکند
  • کلیک های بیشتر روی صفحات وب سایت: سایر پست ها و صفحات وب هم تعداد کلیک بیشتری دریافت خواهند کرد
  • لینک متقابل: میتونید برای پاسخ هر سوال لینکی از مطالب یا پست های وبلاگ اضافه کنید تا تعامل بیشتری ایجاد شود
  • بهبود دید آنلاین: طرح پرسش و پاسخ محتوای شما رو بیشتر نشان خواهد داد چون سایر رقبا در نتایج جستجو را پایین می آورد.

معمولا اضافه کردن ۳-۴ پرسش و پاسخ متداول در انتهای هر پست و صفحه وب میتونه به مشتریان و موتورهای جستجو کمک کنه، ار طرفی دیگه باعث بهبود رتبه بندی کلمه کلیدی شما خواهد شد.

استراتژی سئو خود را از امروز شروع کنید!

یک استراتژی سئو خوب به شما در رساندن پیام و مطلبتون به مخاطبان کمک میکنه، با بهینه سازی سئو on page و رعایت مواردی که در اینجا به آن اشاره شد، مشتریان و بازدیدکنندگان بیشتری را دریافت کنید و رتبه وب سایتتون رو در SERP بهبود دهید!

منبع: Moz.com

تگها: ، ، ، ، ، ، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *