تجربه صفحه : عامل جدید گوگل برای رتبه بندی

تجربه صفحه: عامل جدید رتبه بندی گوگل

گوگل دو هفته پیش وب ویتال ها را اعلام کرد. وب ویتال ها مجموعه جدیدی از معیار ها برای سنجش سرعت و تجربه کاربر در وب سایت ها است که این معیار ها به عنوان روش های جدید داوری و رتبه بندی سایتها عمل می کنند. این به روزرسانی ها قرار است برای مدتی در ۲۰۲۱ وارد شود.

تجربه کاربری اکنون مهم است

در سال ۲۰۱۰، گوگل اعلام کرد که ضمن تعیین رتبه بندی، سرعت سایت را نیز در نظر میگیرد. در سال ۲۰۱۸، گوگل سرعت صفحه را به عنوان عامل رتبه بندی در نتایج جستجوی موبایل ها دنبال کرد. اکنون گوگل یک به روز رسانی جدید را منتشر می کند که به بررسی انواع معیار های جدید یا به روز شده همراه با سایر عوامل تجربه کاربر می پردازد.

تجربه صفحه ی که میگوییم اینقدر مهم است؟ در دنیای ایده آل، روی لینک ها در نتایج جستجو کلیک می کنید و صفحه مربوطه فورا ظاهر می شود. اما همه ما میدانیم که این فقط یک رویا است. با گذشت سال ها، صفحات به قدری افزایش یافته و محبوبیت جاوا اسکریپت ها بارگیری را پیچیده ترو سخت تر کرده است که با وجود رعد و برق سریع و اتصال به اینترنت و دستگاه های قدرتمند، بارگیری یک صفحه وب می تواند دردسر ساز باشد. برای کاربران، انتظار برای بارگیری یک صفحه وب میتواند استرس زا هم باشد.

سالهاست که بهینه سازی عملکرد وب سایت ها به معنای بهینه سازی سرعت آنهاست، اما زمان بارگذاری فقط بخشی از معادله است و بخش دیگر برای تعریف و اندازه گیری سخت تر است. ممکن است سایت مطابق با اندازه ها سریع باشد اما ایا سریع احساس می شود؟ بنابراین زمان آن رسیده که نگاهی جدی به تجربه کاربری بیاندازیم. به گفته گوگل “تجربیات صفحه عالی باعث می شود تا افراد بتوانند کارهای عمیق تری انجام دهند و تعامل بیشتری داشته باشند. در مقابل، یک تجربه صفحه بد میتواند به شکلی باشد که شخص نتواند اطلاعات ارزشمند را در صفحه پیدا کند”

ویتامین های وب را وارد کنید

ویتامین های وب را تامین کنید

در اوایل ماه مه ۲۰۲۰، گوگل وب ویتال ها را اعلام کرد – وب ویتال ها مجموعه ای کامل از معیار ها برای کمک به هر کسی است که فرصت هایی را برای بهبود تجربه سایت های خود تعیین کند. در این معیار های جدید، زیرمجموعه هایی وجود دارد که هر صاحب سایتی باید روی آن تمرکز کند که اصطلاحا به آن هسته های اصلی ویتامین ها گفته می شود. طبق گفته گوگل “هسته های اصلی ویتامین ها مجموعه ای از معیارهای واقع در کاربر واقعی در دنیای واقعی است که جنبه های اصلی تجربه کاربر را تعیین می کند.”

هر هسته ی وب ویتال به یک قطعه خاص از پازل تجربه کاربر نگاه می کند و در کنار آنها هم به گوگل و هم به خودتان کمک می کند تا تجربه خوب را در یک سایت درک کنید. وب ویتال در تمامی ابزار های گوگل که تجربه صفحه را اندازه گیری می کنند، موجود است.

وبتامین های اصلی هسته به مرور زمان تکامل می یابند و موارد جدیدی نیز در موعد مقرر اضافه می شوند. برای سال ۲۰۲۰، گوگل سه نقطه کانونی خاص را مشخص کرده است:

  • باگذاری
  • تعامل
  • پایداری بینایی

این نقاط کنونی با سه معیار جدید مطابقت دارند:

  • LCP یا بزرگترین رنگ محتوا» این معیار به ما میگوید که چقدر طول می کشد تا بزرگترین عنصر محتوایی که در قسمت مورد نظر مشاهده می شود، بارگیری شود.
  • FID یا تاخیر ورودی اول به ما نشان می دهد که چه مدت طول می کشد تا یک مرورگر بتواند به تعاملی که برای اولین بار توسط کاربر ایجاد شده است پاسخ دهد. (اولین ورود به صفحه)
  • CLS یا تغییر چیدمان تجمعلی یک معیار جدید است که درصد صفحه نمایش تحت تاثیر حرکت را اندازه می گیرد.
وب ویتال ها: CLS و FID و LCP

ترکیب معیار های جدید با عوامل رتبه بندی موجود

راه اندازی وب ویتال ها به خودی خود قابل توجه بود، اما گوگل این هفته اوج گرفت. گوگل قصد دارد از این معیار های جدید همراه با عوامل تجربه کاربری برای رتبه بندی صفحات استفاده کند. البته این را در نظر داشته باشید که گوگل از عوامل زیادی برای رتبه بندی استفاده می کند که برخی از آنها وزن زیادی هم دارند اما تاثیزی چندانی ندارند. وب ویتال جدید برای ایجاد عوامل رتبه بندی با چندین عامل در ارتباط است:

  • دوستی با موبایل: آیا سایت شما برای موبایل بهینه شده است؟
  • HTTPS: آیا سابت شما از اتصال ایمن استفاده می کند؟
  • استفاده بینابینی: آیا سایت شما از پاپ آپ های نامطبوع دوری می کند؟
  • مرور ایمن: آیا سایت شما برای بازدیدکنندگان بی ضرر است؟

اینها همه چیز هایی هست که یک کاربر در یک وب سایت تحربه می کند و آنها را در نظر  میگیرد تا تصویر کاملی از عملکرد وب سایت شما را به دست آورد.

ترکیب معیار های جدید با عوامل رتبه بندی

البته این فقط یکی از راه هایی هست که گوگل میتواند درک کند که سایت شما چقدر خوب است و فراتر از آن چیز های دیگری هم وجود دارد. در حالی که کیفیت مطالب شما هنوز هم در به دست آوردن رتبه بندی خوب به شما کمک می کند، تجربه کاربری نیز به همان اندازه می تواند تاثیر گذار باشد. با استفاده از این معیار ها گوگل راهی پیدا کرده است تا همه ی بینش ها را در نظر بگیرد و از هر زاویه ای به سایت شما نگاه کند.

به روزرسانی تجربه صفحه در ۲۰۲۱

گوگل غالبا به عدم برقراری ارتباط با سئو و صاحبان سایت متهم شده است. در گذشته، شاهد بودیم که بسیاری از به روزرسانی های اصلی الگوریتم بدون گفتن کلمه ای از گوگل اتفاق می افتاد. اما امروز، گوگل بیش از هر زمان دیگری به این مسئله توجه می کند. در مورد به روزرسانی تجربه صفحه، دوبار به ما هشدار می دهد: یکی با اعلام عوامل رتبه بندی و یک بار هم شش ماه قبل از شروع به روز رسانی در سال ۲۰۲۱. با این حال گوگل پبش از موعد به صاحبان سایت، سئو و توسعه دهندگان فرصت کافی می دهد تا برای این به روزرسانی آماده شوند. ابزار های جدیدی وجود دارند که میتوانند با استفاده از آنها چگونگی علملکرد این معیار ها را درک کنید. می توانید همین الان شروع کنید تا برای به روزرسانی آماده باشید.

یک نکته جالب در مورد این به روزرسانی ها این است که گوگل دیگر نیازی به AMP برای دریافت صفحات خبری شما در بخش Top Stories نخواهد داشت.

ابزار های جدید برای تجربه صفحه

حالا که میخواهید سایتتان را برای ۲۰۲۱ بهینه سازی کنید، چندین به روزرسانی برای ابزارها آمده که میتوانید با آنها تجربه صفحه را بهینه سازی کنید. آنها همچنین به شما کمک می کند تا معنای همه را درک کنید.

آزمایش را شروع کنید و بهبود پیدا کنید

در گذشته بهینه سازی شما برای سایتتان کمی شبیه به پرواز کور بود، چون چیزی برای درک واقعی کار هایی برای افزایش سرعت سایت نداشتید اما الان که معیار ها را خوب دیدید بهتره دست به کار بشید و بهینه سازی را شروع کنید. به خاطر داشته باشید که این به روزرسانی ها تا حدودی در سال ۲۰۲۱ تمام نخواهد شد. اما ابزار ها در آنجا موحود هستند، بنابراین میتوانید آزمایش را شروع کنید و بهبود پیدا کنید. موفق باشید!

منبع: yoast.com

تگها: ، ، ، ، ، ، ، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *