تجربه کاربری و سئو

تجربه کاربری و سئو دو جنبه ی بازاریابی مهم اند که با هم به کار می روند. در این مطلب روی این دو تمرکز میکنیم تا بدونیم چطور میتونیم با انجام کمی اضافه کاری در وب سایت، رتبه خود را بهبود ببخشیم. اگر در سال ۲۰۰۸ سئو رو شروع کردین وظایف اصلی تان پرکردن محتوایتان با کلمه کلیدی به صورت تبادل بک لینک و ایجاد صفحات کیفیت پایین و…  بوده است. خوشبختانه ما در سال ۲۰۲۰ هستیم و تکنیک های ذکر شده دیگر کار نمیکنند و حتی برخی از آنها منجبر به مجازات شدن وب سایتتان هم می شود. در اینجا تجربه کاربر (UX) که به کمکتان می آید و فریب الگوریتم موتور های جستجو هیچ سودی نخواهد داشت.

تجربه کاربر چیست؟

تجربه کاربر را میتوان اینطور تعریف کرد : تعامل هر کاربر با شرکت، وب سایت یا محصولات آن است. این تجربه کلی است که در توسعه محصول، طراحی، بازاریابی و پشتیبانی مشتری تاثیر میگذارد. در این راهنمای سئو، ما به تجربه کاربر “آنلاین” و ارتباط آن با سئو تمرکز میکنیم. UX (تجربه کاربری – User Experience) فقط درمورد برآورده کردن نیاز مشتری نیست. تجربه کاربر بیشتر از این الزامات است. شما باید وب سایتی را بسازید که علاوه بر برآورده کردن نیاز مشتری، خیال او را هم آسوده نگه دارد و او را اذیت نکند.

یادتون باشه:

UX (تجربه کاربری) UI (رابط کاربری) نیست. البته این را بگویم که بخشی از آن هست اما باید متفاوت در نظرشان بگیریم. یک فروشگاه اینترنتی رو تصور کنین، این فروشگاه رابط کاربری عالی داره وقتی کاربر میاد روی سفارش یک محصول کلیک میکنه پیام خطا نشون داده میشه که “محصول موجود نیست”و کاربر ناراحت میشه که به این میگن “تجربه کاربری”.

امروزه UX بر جهان حاکم است!

اولین و مهم ترین بخش این است که بدانیم UX یک فرایند بی پایان است، پس خوب میشه که شرکت به آن توجه کند و وب سایت خود را بر این اساس توسعه دهد.
Web UX ترکیبی از محتوای UX‌ و فنی است. ساده ترش رو بخوایم بگیم میشه : UX همه چیز هست! به همین دلیل باید پیچیدگی و تاثیر آن را کاملا درک کنیم. ما در حال صحبت کردن در مورد:

  • ساختار وب سایت
  • فرایند ورود آسان
  • سرعت صفحه
  • پاسخگویی وب سایت
  • بهینه سازی محتوا
  • ساختار محتوا
  • عنوان ها و توضیحات متا
  • پشتیبانی مشتری در زمان واقعی
  • گردش کار نرم
UX چیست؟

چالش های سئو و تجربه کاربری

اگر UX با سئو رو به UX در مقابل سئو تغییر دهیم چالش های جدیدی درست میشه و ما هم مجبوریم هر چند وقت بکیار با چالش ها کنار بیایم. همه موارد به طور مستقیم به سئو مربوط نیستند. بیایید نگاهی به موارد زیر بیندازیم:

ساختار وب سایت و ناوبری

بیایید همه چیز رو تو یه صفحه قرار بدیم تا خیالمون راجب UX راحت بشه. این یک ایده معتبر دنیای UX است. هم آسونه هم معتبر!
بسیاری از بازدیدکنندگان باید یا از طریق جستجوی ارگانیک یا مستقیما به صفحه دسترسی پیدا کنند. سایر بازدیدکنندگان از طریق منابع مختلفی مانند شبکه های اجتماعی، وبلاگ ها یا کمپین های PPC وارد وب سایت میشوند.
آیا میتونید یک صفحه رو برای همه ی این اهداف تصور کنید؟ مردم از گوگل برای پیداکردن آنچه میخواهند استفاده می کنند. وقتی نوبت به وب سایت می آید، سعی نکنید همه ی بخش های وب سایت رو هم تو یه صفحه بیارین، شاید از لحاظ تجربه کاربری این مهم باشه اما باید یه فکریم واسه سئو بکنید… پس بهترین کار اینه که سعی کنید چند بخش را برای دسترسی راحت کاربر تو یه صفحه بیارین و از URL (لینک کردن پست های داخلی) استفاده کنید تا به گوگل نشان دهید که URL برایتان مهم است!

مثلا:

وبلاگی رو در نظر بگیرید که در گوشه ی سمت راستش گزینه “تماس با ما” رو گذاشته و کازبران باید برای ارتباط با مدیر روی اون کلیک کنند و درخواستشون رو ارسال کنند اما اگر همین وبلاگ به جای گذاشتن گزینه ی تماس با ما، گزینه ای با نام “عضو خبرنامه بشید” رو بزاره از نظر UX راحتره چون کاربر دیگه خودشو خسته نمیکنه و پیام ها و اعلانات جدید براش ارسال میشه. همچنین مدیر وبلاگ می تواند بازاریابی نیز از این راه بکند.

سرعت صفحه

سرعت صفحه یکی از عوامل رتبه بندی است. یک رابطه واضح بین سئو و تجربه کاربری وجود داره:  “هر چه وب سایت شما سریع تر باشد UX هم بهتر است. همانطور که در مطلب “افزایش سرعت وب سایت” ذکر کردیم،” پس این ساده ترین توضیح برای ارتباط بین این دو هست.

بهینه سازی محتوا

زبان یک جستجوگر معمولی را بشناسید و محتوای خود را با آن تنظیم کنید. به عبارت دیگر در مورد کلمات کلیدی تحقیق کنید و متناسب با آنها محتوای خود را بهینه کنید.

نکته اینجاست که محتوای شما برای همه افرادی که به دنبال یک محصول، راه حل یا هر اطلاعاتی هستند دردسترس قرار میگیرد. البته ما در مطلبی جداگانه راه های پیدا کردن کلمات کلیدی رو به طور مفصل توضیج داده ایم، پس بهتره اونم مطالعه کنید تا کامل مجهر بشین 😉

عنوان ها و توضیحات متا

هر چه در نتایج موتور های جستجو بالاتر باشید، احتمال کلیک کردن بیشتر می شود. اگر عنوان و توضیحات متا را خراب کنید نمی توانید در نتایج جستجوی گوگل (SERP) بالا باشید.

سه عنصر اصلی برای ایجاد تگ های عنوان و توضیحات متا وجود دارد:

۱.سئو: از کلمات کلیدی متناسب استفاده کنید تا خزندگان گوگل بفهمند مطلب شما در مورد چیست.
۲. تجربه کاربری: به کاربران اطلاعات واضح و معناداری بدهید تا در آنها انگیزه برای کلیک کردن ایجاد شود. چون آنچه میخواستند را پیدا می کنند.
۳.بازاریابی: شما میتوانید با افزایش نرخ کلیک (واقعی) خود بازاریابی هم انجام بدید!

نحوه اندازه گیری UX و SEO

از گوگل آنالیز تا گزارش های تخصصی و داده های داخلی گرفته، همه و همه گزینه های گوناگونی دارند که می توانید از آنها استفاده کنید.

معیار های گوگل آنالیز

“نرخ گزاف گویی” ، “صفحات هر جلسه” و “میانگین مدت زمان جلسه” یک دیدگاه اساسی درباره تعامل کاربر ارائه می دهد. این معیار ها تقریبا در هر گزارش در گوگل آنالیز وجود دارد.

گوگل آنالیز

اطلاعات دقیق تر در بخش “Behavior” (رفتار)  در دسترسه. این بخش نحوه تعامل بازدیدکنندگان با بخش های مختلف وب سایت را به شما اطلاع می دهد. گزینه های پیشرفته به شما امکان می دهد تا گزارش ها را بر اساس منابع ترافیکی، صفحات، کمپین ها و موارد دیگر مشاهده کنید.
اگر چه این گزارش ها مبتنی بر درصد کمی از بازدیدکنندگان وب سایت هست اما نکته ی خوبی که دارد این است که به شما میگوید چند کاربر هنگام مراجعه به آن بخش خاص، از آن خارج شده اند و یا در آن مانده اند.

قیف تبدیل در گوگل آنالیز

گزارش های قیف تبدیل به شما می گوید که چگونه افرد با صفحه ی پرداخت وب سایت شما ارتباط برقرار میکنند. آیا برای پرداخت بیش از یک مرحله گذاشته اید؟ در این حالت شما باید مرحله ی پرداخت رو طوری تنظیم کنید که برای کاربر آسان و راحت باشد.

چگونه قیف گوگل آنالیز را نصب کنیم؟

با این روش، اندازه گیری خواهید کرد که چند نفر تمام مراحل رو طی کردن و چند نفر نتونستند انجام بدن. این فرم میتواند فرم پداخت، ثبت نام یا اشتراک در وبلاگ شما باشد. پس این اطلاعات برای بهینه سازی UX بسیار مفید است. مثلا اگر اکثر کاربران وب سایت که از روند پرداخت بازدید کرده اند نتونستند فرم اول رو هم پرکنند آن وقت میدانید مشکلی وجود دارد.

آنالیز کاربران موفق و غیر موفق در ورود

نقشه های هیت و ضبط

نقشه های هیت ضمن گزارش های مفید، رفتار بازدیدکنندگان وب سایت را تجسم می کند. ابزار های پیشرفته نقشه برداری گرم مانند Jojtar یا Crazyegg با راه حل های پیچیده تحلیلی همراه هستند، اما شاید برای وبلاگ نویسان یا مشاغل کوچک بسیار گران باشد. برای مبتدیان یک طرح رایگان توسط Hotjar dh یا Ptengine ممکن است شروع خوبی باشد.

کاربرد Hotjar

نقشه های Heatmax در مورد UX و SEO بسیار کمک می کند. قدرت نقشه های گرمایی این امکان را به شما می دهد که دقیقا ببینید افراد در چه مکانی کلیک می کنند، نحوه پیشنمایش، تعامل و پرکردن فرم ها چگونه است.
آیا این ابزار ها ارزش آن را دارند که خریداری شوند؟ جواب بله هست اما نه برای همه! مشاغل یا صفحات پیچیده (تجارت الکترونیکی با بودجه های بزرگتر) باید به دنبال آن بروند، اما ضرورتی برای وبلاگ نویسان نیست که صدها دلار برای این ابزار خرج کنند.

داده های داخلی

آیا میدانید چه اطلاعات خوبی در مورد داده های داخلی وجود دارد؟ برای داده های داخلی هیچ هزینه اضافی لازم نیست خرج کنید و شما می توانید همیشه این گزارش ها را با اطلاعات مفید دسته بندی کنید:

  • سوالات مشتری
  • نظرات و واکنش ها
  • خواسته ها و شکایت های مشتری
  • گزارش های بازاریابی
  • پاسخ های ایمیل
  • گزارش از توسعه دهندگان

تست و سرعت سایت

آزمایش وب سایت قبل از راه اندازی آن ضروری است! آزمایش کنندگان بتا اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار میدهند. آنها اولین کاربران واقعی هستند. مهم تر از آن شما می توانید برخی از تست ها را با همکاران، دوستان و آشنایان خود انجام دهید.
به نکات کلیدی مانند سرعت  صفحه، بهینه سازی موبایل و سایر جنبه های مهم سئو در صفحه توجه کنید.

منبع: mangools

تگها: ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *