بعضی اوقات محتوای وب سایت شما بی ریط یا قدیمی نمی شود و شما باید تصمیم بگیرید که آن را به روز کنید یا حذف کنید. این بخشی از فعالیت های منظم برای حفظ محتوای شماست. راه های مختبفی برای اینکار وجود دارد و این مقاله به شما کمک می کند تصمیم بگیرید بهترین راه حل برای مطالب قدیمی تان چیست!
محتوای قدیمی که هنوز معتبر است را به روز کنید
بیایید با یک مثال شروع کنیم: در وبلاگ ما مقاله ای در مورد توضیحات متا وجود دارد که برای حفظ آن باید مداوم به روزرسانی شود. ما فقط باید اطمینان حاصل کنیم که با تمام تغییراتی که گوگل در مورد نحوه انجام توضیحات متا به دست می آورد، هماهنگ باشد. بنابراین چنین مقاله هایی باید مداوم به روز شوند تا با آخرین استاندارد ها مطابقت داشته باشد.
اگر محتوایی را به روزرسانی کنید می توانید به راحتی محتوای جدید و ارزشمندی را از مطالب قدیمی خود ایجاد کنید: مثلا می توانید قسمت های قدیمی تر محتوا را با به روز رسانی ها جایگزین کنید. یا میتوانید سه پست وبلاگ قدیمی را با یکدیگر ادغام کنید، البته باید بگوییم اگر اینکار را انجام بدهید باید به یاد داشته باشید که URL های قبلی را با استفاده از یک تغییر مسیر 301 به آدرس جدید ارسال کنید.
پست ها یا صفحات بی ربط را حذف کنید
این احتمال وجود دارد که شما در سایت خود پست های قدیمی یا صفحاتی داشته باشید که دیگر نیازی به آن ندارید.یک پست وبلاگ، محصولی که چندی پیش فروش آن متوقف شده است، اطلاعیه یا رویدادی که مدت ها پیش اتفاق افتاده است یا صفحات کم محتوا یا بدون محتوا جزو دسته ای هستند که باید حذف شوند.
اینها فقط چند نمونه است، اما مطمئنا شما خودتان بهتر می دانید که کدام پست ها و یا صفحات نیاز به حذف دارند. وقتی من در مورد حذف محتوای قدیمی صحبت می کنم، منظورم این نیست که فقط “حذف” را فشار داده و فراموش کنید. اگر اینکار را انجام دهید ممکن است برای هفته ها بعد از حذف در گوگل نشان داده شود. URL ممکن است در واقع مقداری لینک داشته باشد که هدر دادن آن زیاد خوشایند نیست. خوب الان باید چیکار کنیم؟ اینجا دو گزینه وجود دارد:
تغییر مسیر 301
وقتی یک URL هنوز با ارزش است و تعدادی لینک با کیفیت به آن صفحه وصل می کنید می توانید با یک تغییر مسیر به یک صفحه مرتبط، لینک های با کیفیت را روی صفحه مرتبط اعمال کنید. با یک تغییر مسیر 301 به بازدیدکنندگان و موتور های جستجو می گویید: نسخه بهتر یا جدیدتری از این محتوا در جای دیگر سایت شما وجود دارد. تغییر مسیر 301 به طور خودکار افراد و گوگل را به صفحه مورد نظرتان ارسال می کند.
برای مثال شما یک پست قدیمی در مورد نژاد سگ خاصی دارید. شما باید آن را حذف کنید، بنابراین بهترین کار این خواهد بود که آن پست را به یک پست جدیدتر در مورد این نژاد سگ هدایت کنید. اگر آن پست را ندارید، پستی را درباره نزدیکترین نژاد ممکن انتخاب کنید، اگر این پست هم در دسترس نیست میتوانید آن را به صفحه طبقه بندی ها هدایت کنید (مثلا “نژاد های سگ”) و اگر این گزینه نیز در دسترس نیست به صفحه اصلی هدایت کنید. اما احتمالا گزینه های بهتری در سایت شما وجود دارد.
به خواندن ادامه دهید: چطور از حذف کردن یک پست مطمئن شوید؟
به موتور های جستجو بگویید که محتوا عمدا حذف شده است
اگر صفحه مربوطه در سایت شما وجود ندارد که بتوانید به آن تغییر مسیر دهید، بهتر است با ارائه یک “هدر 410” به گوگل بگویید مطالب قدیمی خود را به طور کامل حذف کرده اید. کد 410 به گوگل و بازدیدکنندگان می گوید شما آن محتوا را بنا به دلایلی حذف کرده اید.
وقتی گوگل نتواند پستی را پیدا کند، سرور معمولا وضعیت 404 (صفحه یافت نشد) را به ربات موتور جستجو نشان می دهد. همچنین خطای خزیدن در کنسول جستجو برای آن صفحه پیدا خواهید کرد. سر انجام URL به تدریج از صفحات نتیجه جستجو ناپدید می شود. اما این مراحل به زمان نیاز دارد.
410 از این لحاظ قدرتمندتر است که به گوگل می گوید صفحه برای همیشه از بین رفته است و هرگز برنخواهد گشت. شما در این حالت آن را به صورت هدف حذف کرده اید، در نتیجه گوگل سریع تر از 404 عمل خواهد کرد.
آیا محتوای قدیمی در وب سایتتان وجود دارد؟
تمیز کردن مطالب قدیمی باید بخشی از روال نگهداری محتوای شما باشد. اگر به طور مرتب پست های قدیمی خود را بررسی نمی کنید، دیر یا زود مجبور می شوید که با مشکلاتی که پیش می آورند مواجه بشید. ممکن است شما با آن محتواهای قدیمی اطلاعات نادرستی به بازدیدکنندگان خود نشان دهید که موجب آسیب زدن به وب سایتتان می شود. بنابراین پست های قدیمی خود را بررسی کنید و تصمیم بگیرید که چه کاری انجام دهید: به روزرسانی، ادغام یا حذف؟ موفق باشید.
به خواندن ادامه دهید: محتوای خود را تازه و به روز نگه دارید!
منبع: Yoast.com